hlavná stránka
ikona InstagramInstagram | ikona FacebookFacebook | ikona hľadaťVyhľadávanie | iconEnglish

Informácie

Dňa 27.2. 2002 bol uznesením vlády Slovenskej republiky č. 180 schválený nový Program odpadového hospodárstva Slovenskej republiky do roku 2005. (POH SR) Ide o základný koncepčný dokument určujúci ciele odpadového hospodárstva Slovenskej republiky a taktiež o nástroj na postupné plnenie účelu odpadového hospodárstva podľa nových právnych predpisov, na obdobie do roku 2005 v  súlade so zámermi štátnej environmentálnej politiky o dosiahnutie trvalo udržateľného rozvoja našej spoločnosti. Pri príprave nového POH SR vychádzalo z toho, že novým zákonom o odpadoch boli upravené požiadavky na tvorbu programov odpadového hospodárstva vo väzbe na zriadenie Recyklačného fondu na sústreďovanie peňažných prostriedkov práve na podporu zberu a zhodnocovania odpadov.

V súčasnosti je ukončená etapa prípravy POH do roku 2005 všetkých krajov ako aj okresov, ktorých záväzné časti boli vydané všeobecne záväznými vyhláškami príslušných úradov.

Oznámenie o všeobecne záväzných vyhláškach všetkých krajov obsahujúce tiež informáciu o forme zverejnenia predmetných vyhlášok je uverejnené v čiastke 8/2002 Vestníka vlády Slovenskej republiky. Tieto vyhlášky nadobudli účinnosť 1. júla 2002.

Oznámenie o všeobecne záväzných vyhláškach 65 okresov spolu s informáciou o forme zverejnenia je uverejnené v čiastke 9/2002 Vestníka vlády Slovenskej republiky. Tieto vyhlášky nadobudli účinnosť 1. augusta 2002.

Oznámenie o všeobecne záväzných vyhláškach 14 okresov spolu s informáciou o forme zverejnenia bude uverejnené v čiastke 10/2002 Vestníka vlády Slovenskej republiky. Tieto vyhlášky nadobúdajú účinnosť 15. septembra 2002.

Krajské a okresné úrady vydali tieto vyhlášky v nadväznosti na § 5 ods. 2 zákona č. 223/2001 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len “zákon o odpadoch”) a § 3 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z.z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov z  dôvodu zabezpečenia plnenia účelu odpadového hospodárstva podľa § 3 zákona o odpadoch.

Vyhláškami sa vymedzujú komodity pre záväznú časť programov, údaje o prúdoch odpadov vo východiskovom a cieľovom roku programu a opatrenia na znižovanie biologicky rozložiteľných odpadov ukladaných na skládky odpadov.

Do vyhlášok ako aj do programov je možné nahliadnúť na každom krajskom úrade, na okresných úradoch v príslušnom kraji a na odbore odpadového hospodárstva Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky.

Vydanie týchto vyhlášok, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou programov odpadového hospodárstva jednotlivých krajov do roku 2005, je základom pre ďalšiu etapu prác, ktorou je príprava programov odpadového hospodárstva konkrétnych pôvodcov odpadu ako aj obcí do roku 2005.

Vlastný POH vypracúva taký pôvodca odpadu, ktorý je právnickou osobou alebo fyzickou osobou – podnikateľom a produkuje ročne viac než 50 kg nebezpečných odpadov alebo viac než 1 tonu ostatných odpadov. POH pre komunálne odpady a pre odpady z  bežných udržiavacích prác zabezpečovaných fyzickou osobou (t.j. pre tzv. “drobné stavebné odpady”) vypracúva obec, na území ktorej tieto odpady vznikajú. Pôvodcovia odpadov, ktorí majú povinnosť vypracovať POH sa môžu dohodnúť navzájom alebo spolu s  obcou na vypracovaní spoločných POH.

V danej súvislosti je potrebné rešpektovať to, že pri zostavovaní a aktualizovaní programu odpadového hospodárstva pre komunálne odpady ako aj pre odpady z bežných udržiavacích prác zabezpečovaných fyzickou osobou (tzv. “drobné stavebné odpady”) je obec oprávnená bezplatne požadovať od každého, kto je držiteľom komunálnych odpadov alebo s  nimi na území obce nakladá, informácie potrebné na zostavenie a aktualizáciu programu.

Podľa nových platných právnych predpisov záväzná časť programu stanovuje cieľové smerovanie nakladania s  určenými druhmi odpadov a ich množstvami v  konkrétnom čase. V súčasnosti ide o opotrebované batérie a akumulátory, odpadové oleje, opotrebované pneumatiky, odpady z viacvrstvových kombinovaných materiálov, elektronický šrot, odpady z polyetyléntereftalátu, odpady z polyetylénu, odpady z polypropylénu, odpady z polystyrénu, odpady z polyvinylchloridu, odpady zo žiariviek s obsahom ortuti, odpady z papiera, odpady zo skla, staré vozidlá a biologicky rozložiteľné odpady.

Základom pre plánované ciele na rok 2005 sú nasledovné priemerné hodnoty na 1 obyvateľa, ktoré by mali byť vyzbierané podľa národného POH:

opotrebované batérie a akumulátory (1,86 kg), odpadové oleje (4,65 kg ), opotrebované pneumatiky (2,79 kg), odpady z viacvrstvových kombinovaných materiálov (1,58 kg), elektronický šrot (4,65 kg) odpady z polyetyléntereftalátu (2,04 kg), odpady z polyetylénu (7,62 kg), odpady z polypropylénu (2,79 kg ), odpady z polystyrénu (1,11 kg), odpady z polyvinylchloridu (1,86 kg), odpady zo žiariviek s obsahom ortuti (0,11 kg), odpady z papiera (72,5 kg), odpady zo skla (14,5 kg), staré vozidlá (20,44 kg) a biologicky rozložiteľné odpady (217,51kg).

Stanovenie miery zhodnocovania a zneškodňovania predmetných odpadov v percentuálnom vyjadrení pre cieľový rok POH má základ v cieľoch zhodnocovania a zneškodňovania stanovených v národnom POH. Ide o nasledovné navrhované podiely materiálového zhodnocovania vybraných druhov odpadov: opotrebované batérie a akumulátory (95%), odpadové oleje (80%), opotrebované pneumatiky (95%), odpady z viacvrstvových kombinovaných materiálov (18%), elektronický šrot (50%), odpady z polyetyléntereftalátu (30 %), odpady z polyetylénu (30 %), odpady z polypropylénu (30 %), odpady z polystyrénu (30 %), odpady z polyvinylchloridu (50 %), odpady zo žiariviek s obsahom ortuti (50 %), odpady z papiera (65 %), odpady zo skla (60 %), staré vozidlá (90 %) a biologicky rozložiteľné odpady (35 %).

Ciele národného POH ako aj POH krajov a okresov sú stanovené ako minimálne, pretože sa musí prihliadať aj na sociálnu akceptovateľnosť POH, nakoľko podstatnú časť nákladov na odpadové hospodárstvo budú aj naďalej znášať obce a podnikateľské subjekty. Pôvodcovia odpadu v záväznej časti POH pôvodcu odpadu však môžu uvádzať aj iné komodity odpadov podľa ich potreby a zámerov.

Základom pre tvorbu POH sú nasledovné hlavné ciele národného POH pre ďalšie obdobie:

  1. zvýšiť materiálové zhodnocovanie odpadov zo 65 % v roku 2000 na 70 % v roku 2005
  2. zvýšiť energetické zhodnocovanie odpadov z 3 % v roku 2000 na 5 % v roku 2005
  3. znížiť zneškodňovanie odpadov spaľovaním z 2% v roku 2000 na 1% v roku 2005
  4. znížiť zneškodňovanie odpadov skládkovaním z 27 % v roku 2000 na 22 % v roku 2005

Zároveň sa vychádza z nasledovných čiastkových cieľov stanovených pre oblasť nakladania s komunálnymi odpadmi pre ďalšie obdobie:

V rámci prípravy smernej časti POH, ktorá by mala obsahovať údaje o zámeroch na vybudovanie nových zariadení na zhodnocovanie odpadov, zariadení na zneškodňovanie odpadov alebo zariadení na iné nakladanie s odpadmi, je potrebné prihliadať na zohľadnenie nielen známeho súčasného alebo plánovaného rozmiestnenia zariadení na nakladanie s odpadmi v jednotlivých okresoch (vyžadujúce si vzájomné rokovania) ale aj zariadení teoreticky potrebných na dosiahnutie stanovených cieľov, ktoré sa budú v prípade taxatívne určených komodít odpadov konkretizovať vo väzbe na komoditné programy Recyklačného fondu a poskytovanie potrebných finančných prostriedkov..

V danej súvislosti je potrebné prihliadať aj na možnosť budovania nielen skládok odpadov a spaľovní odpadov, ale aj iných zariadení na zneškodňovanie odpadov s prihliadnutím na prílohu č. 3 zákona o odpadoch ako aj na možnosť realizácie činností zhodnocovania odpadov podľa prílohy č. 2 zákona o odpadoch.

V POH je potrebné taktiež uviesť údaje o separovanom zbere odpadov v (kg/obyvateľa) a % zapojenia obyvateľov do separovaného zberu s výhľadom na rok 2005, problematiku odpadov z obalov ako aj problematiku odpadov s obsahom PCB/PCT.