Vytlačiť Poslať stránku

MŽP: Priehradný múr Oravskej priehrady slúži po 24 rokoch opäť ako cesta pre osobné autá

Horná Orava sa dočkala opätovného sprevádzkovania dôležitej výrazne skracujúcej spojnice. Cesta po priehradnom múre Oravskej priehrady opäť oficiálne slúži ako riadna cestná komunikácia pre osobné autá. Rezortná organizácia Ministerstva životného prostredia – Slovenský vodohospodársky podnik investoval do rekonštrukcie priehradného múra viac ako milión eur. Takmer tristo metrový úsek skráti vodičom cestu medzi Trstenou a Námestovom o vyše šesť kilometrov.

Vybudovanie komunikácie a jej sprejazdnenie pre verejnosť je len pridaným efektom rekonštrukcie, ktorú si vyžadovala koruna priehradného múru Oravskej vodnej nádrže. „Spravili sme to aj s ohľadom na občanov a turizmus, ktorý je v tomto regióne. Problémom boli šesťdesiatročné konštrukcie, ktoré boli urobené v začiatkoch socializmu a tá nižšia kvalita sa podpísala aj pod toto dielo. Ale samozrejme aj tvrdé podmienky na Orave, kde sú veľmi dlhé zimy, a preto tu došlo ku koróziám betónov, boli narušené mnohé statické časti, takže to bol dôvod, prečo sme túto rekonštrukciu pripravovali už dlhšie obdobie,“ povedal generálny riaditeľ Slovenského vodohospodárskeho podniku Marián Supek.

Spevnenie priehradného múru za vyše milión eur zaplatili vodohospodári z vlastných peňazí. „Hľadali sme možnosti financovania aj z iných zdrojov, no nakoniec sme to urobili z vlastných, pretože je to jednoduchšia cesta ako pri európskych peniazoch, kde je tá administratíva veľmi zložitá, a jednoducho by sme to nevedeli zrealizovať skôr ako o tri roky,“ dodal šéf vodohospodárov.

Počas polroka trvajúcej rekonštrukcie sa vodohospodárom podarilo spevniť železobetónovú rímsu priehradného múru a celú jeho korunu vrátane vozovky a tiež zmodernizovať inžinierske siete a verejné osvetlenie. Po priehradnom múre môžu jazdiť osobné vozidlá do 3,5 tony.

Doprava cez priehradný múr Oravskej priehrady bola odstavená v roku 1990 pre narušený stav vozovky a niektorých častí oporného múra vplyvom veľkej frekvencie premávky aj ťažkotonážnych áut, ktoré si takto skracovali cestu najmä z Trstenej do Námestova. Od roku 1990 mali oficiálne cez priehradný múr povolený prejazd len vozidlá záchranných zložiek, polície, hasičov či rýchlej lekárskej pomoci. Pre ostatných motoristov bol prejazd cez múr Oravskej priehrady zakázaný.

Odbor komunikácie MŽP SR, SITA, TASR

Foto: TASR